درباره کونگ فو توآ
کونگفو توآ
یک هنر رزمی ایرانی و یکی از سبکهای ورزش کونگفو است که بر بدن و روان سالمتر تاکید میکند.این ورزش با بهرهگیری از تجربهٔ استاد پروفسور ابراهیم میرزایی در زمینههای رشتههای مختلف رزمی و جنگهای چریکی، در سال ۱۳۵۱ بنیانگزاری پس از گذراندن مراحل آزمایش در باشگاه سرباز (پهلوی سابق) فعالیت رسمی خود را با تاسیس دانشکده انشاء تن و روان در سال ۱۳۵٢ آغاز نموده است. کونگفو توآ دارای هفت مایگاه (بخش) است که به غیر از مایگاه اول که به حرکات فیزیکی و فعالیتهای بدنی میپردازد، بقیه به جنبههای علمی، عرفانی و پزشکی در خصوص تن و روان اشاره دارد.اصول اساسی کونگفو توآ توسط ابراهیم میرزایی در کتابی به عنوان کاراته و ذن انتشار یافته است.
هماکنون هزاران کونگفو توآکار در ایران و چندین کشور از جمله آمریکا، کانادا، هلند، ترکیه، آذربایجان، سوریه، لبنان، پاکستان، افغانستان، سوئد و بلژیک فعالیت مینمایند.
پیشینه
یکی از مطالب آموزشی کونگفو، زیر نظر ابراهیم میرزایی؛ چاپ شده در مجله دختران و پسران
ابراهیم میرزایی پس از گذرندان دورههای مختلف رزمی در رشتههایی همچون کونگفو، کاراته، تکواندو و دورههای سخت تکاوری نزد مربیان بزرگ انگلیسی، ژاپنی، کرهای و آمریکایی در کشورهای مختلف و همچنین کسب درجاتی همچون دان ۷ افتخاری کاراته، دان 4 تکواندو و مدرک دکترای تن و روان تا سال ۱۳۴٩؛ نگارش کتابی با عنوان کاراته و ذن را آغاز کرد که در سال ۱۳۵۱ انتشار یافت. سَبْک جدیدی از کونگفو به نام "توآ" که در این کتاب به آن پرداخته شده، از همان سال مراحل آزمایش خود را در باشگاه سرباز (پهلوی سابق) گذراند و در نهایت در سال ۱۳۵٢ با تاسیس دانشکده تن و روان فعالیت رسمی خود را آغاز نمود.
از آنجایی که کونگفو توآ با فیزیک بدنی جوانان ایران در آن دوره تناسب خاصی داشت، همراهان این ورزش توانستند موفقیتهای چشمگیری در مقایسه با ورزشهای رزمی دیگر در ایران کسب کنند. این امر موجب شد تا در کمتر از ۵ سال جمعیت زیادی به سوی این ورزش جذب شوند. اما در سال ۱۳۵۶ در پی اختلاف بین ابراهیم میرزایی و شاهپور غلامرضا (مسئول ورزش وقت)، دانشکده انشاء تن و روان تعطیل شد و جمعیت همراهان کونگفو توآ در پارکها، سالنهای کوچک خصوصی و سولههای اجارهای به فعالیت خود ادامه دادند.
پس از انقلاب اسلامی
بلافاصله پس از پیروزی انقلاب اسلامی و سرنگونی رژیم پهلوی تقریباً تمام سالنهای ورزشی باشگاه تاج تحت مدیریت و حفاظت همراهان کونگ فوتوآ قرار گرفت و فعالیت ورزشی با دیگر آغاز شد و کونگفو توآ حدود ٢ سال موفقیت های چشمگیری را کسب نمود.در سال ١٣۶٠ به سبب فعالیتهای سیاسی ابراهیم میرزایی بار دیگر فعالیت باشگاههای کونگفو توآ ممنوع شد و تا سال ١٣۷٠ همراهان این ورزش به صورت مخفیانه به معرفی و آموزش این ورزش میپرداختند. در سال ١٣۷٠ با پیگیریهای مستمر همراهان این فعالیت کونگ فوتوآ با عنوان "انجمن کونگفو توآ" بهطور رسمی زیر نظر فدراسیون کاراته آغاز شد. در اواخر سال ١٣۷١ فدراسیون کونگ فو، ووشو و رزم آوران تشکیل شد و در سال ١٣۷٨ بهنام فدراسیون ورزشهای رزمی تغییر نام یافت. در سال ١٣۷٩ تحت عنوان کمیته مستقل کونگ فوتوآ فعالیت نمود و مجدداً در سال ١٣٨١ در زمره سبک های فدراسیون ورزشهای رزمی درآمد.
هفت مایگاه
)مایگاه یکم)
علم فیزیولوژیکی فعالیتهای بدن انسانی
جسم پایگاه تفکر و خاصیت جذب و درک آن بر اسرار هندسی و تولید انرژی و لمس امواج در آزمایشگاه عظیم بدن انسان است . فرهنگستان تن (کونگ فو توآ) متکی برهفتاد و سه هزار تکنیک ترکیب و عکسالعمل سازی و خاصیت های موجی به خود و کرات و در مجموعه حرکات تا مرز توان سازی نیروهای فیزیکی و فیزیولوژی بدن انسانی است. بر کشف این دنیای ناشناخته همچون راز کهکشان تا ذرهای پیش رفته و درک اسرار فیزیک انسانی در کاوشیم و در جهان بودهها به زیباترین توان تن بره آئین مهر بقاء بکوششیم.
)مایگاه دوم)
انشاء علوم انسانی
اندیشیدن، استدلال و تفکر در محور علوم عالم از تولد تا تولد اندیشهها از طریق دانش زمان به درک حیات رسیدن است در مایگاه دوم از زبان علم بر محور فیزیک، ریاضیات، شیمی، اندیشه انسان را پروریدن و وی را بطور بارور به جهان اسرارآمیز رهنمون کردن است.
)مایگاه سوم)
روانشناسی تکنولوژی
رهنوردان اندیشه با کشفیات و فرضیات و ایجاد تحولات، انسان را در امواج حیات حیران و سرنوشت و نابسامانی او را فرمان دادهاند این مایگاه رهنمونی به برد عصر هیجان زده و حل مشکل حال و آینده نوجوانان، زنان و مردان و اندیشه انسان را بر نهایت سرعت تصویر جسم به درک فکر، نگهبان نمودن است.
(مایگاه چهارم)
انشاء پزشکی
درکی بر احوال موجودات زنده و تفکری بر ارزیابی تن از طریق طب سوزنی، علم العصاب، فیزیولوژی (ماده و انرژی )، خاصیت فیزیکی و شیمیایی متکی بر محاسبات ریاضی بر بنیان کاوشی نو و رهگردی بر بازتاب جهان ماده ( خاصیت جرمی ) و روان گرائی ( سرعت تا بی جرم ) بر روند آموزش و اساس دانشکده توآ رهنمودن است
(مایگاه پنجم)
فلسفهگرائی یا نگرش تفکرآمیز
پژوهشی در ورای انکار و شک و رسیدن به فراسوی مرزی که شک منطقی ما را به قا طعیت راهبر شود. این بیان انسان را در جهان بر آگاهی زیست پنهان، یکسان در دست اندیشیدن و در بحر تفکر فرو رفتن و ترسیم دریافت و درک را به نفس کشیدن تا به آرامش و روشن بینی در جهان انسان رسیدن است.
)مایگاه ششم)
روح روان
روح فریاد اندیشه و در نتیجه گردهم آئی تن و روان با ایجاد تفکر و تمرکز و گونهای تبد یل ماده بر سرعت جرم و تبد یل خاصیت انرژی از ماهیت به ذات و سلسله مجهولات را پیمودن است.
روح روان در نمود اندیشه انسان و انسان شاهکار جهان.....و اندیشه جهان یعنی انسان.....پس انسان در برترین توانایان در علوم کیهان و هر انسان متکی بر زمان پس انسان به درک راز جهان و نمود بودن وی در بی پایان و این راز دانایان به دریافت بی زمان است.
انسان فرهنگ زمان در بی زمان
(مایگاه هفتم)
جهان مجهولات: فراتر از خویشتن
پختگی فکر زمان در تفکری بی زمان
فراتر از خویشتن = بعالم پنهان و جهان معنا و به دنیای نگرش تفکرها رسیدن است.
فراتر از خویشتن = جهان آفرینش را پوئیدن و راز هستی بخش را جوئیدن است.
فراتر از خویشتن = جهان تابش امواج و رابطه آن با سلسله اعصاب و بهره گیری از منبع انرژی حیات و بر نهایت سرعت و اندیشه و خاصیت اندیشه در ماده به کنکاش کردن است.
فراتر از خویشتن = به انشاء ( اسرار فیزیکی تن بره آورد حالات و حرکات متکی بر ریاضیات، روانشناسی تکنولوژی، علم گرائی، فلسفه گرائی ، فیزیولوژی (پزشکی) و بر روح و روان رسیدن است.
لباس
گزارش چاپ شده از روند استقبال از کونگفوتوآ در ایران در مجله دنیای ورزش، سال ۱۳۵۳
در اصل لباس کونگفو توآ، تفاوت ساختاری خاصی با لباس کونگفو ندارد ولی در مجموع لباسی که دراین هنر بهکار میرود از شرایط خاصی برخوردار است. از استحکام و دوام زیادی برخوردار بوده و تامین کننده میدان حرکتی دست، پا وتنه میباشد.
پیراهن ساده ومعمولی که تمام قسمت های بدن را می پوشاندواز هدر رفتن انرژی بدن جلوگیری میکند، معمولا از جنس نخی و الیاف طبیعی است تا عرق بدن را جذب کند. کمرشلوار کونگفو چنان طراحی شده که مهرههای قوس کمری ستون مهره را محافظت میکند (درهنگام وارد شدن نیرو و فشارهای زیاد از لغزیدن مهرهها به روی هم وآسیب دیده گی آنها جلوگیری میکند) ودرقسمت مچ پا نیز شلوار کونگفو عضلات و زردپیهای مچ پا رامحکم نگه میدارد واز آسیب دیدگی آنها جلوگیری میکند.
رنگ لباس
لباس کونگفو سیاه رنگ میباشد.
از نظر علمی رنگ
سیاه انرژی را در خود جذب کرده و ازهدررفتن انرژی جلوگیری میکند.
درکونگفو سیاهی رنگ مقدسی میباشد؛ بدین منظور که رنگ سیاه درمقابل
رنگهای دیگر مقاومت میکند ونفوذ هرگونه رنگ درآن بیاثر است. از نظر علمی
رنگ سیاه نمی گذارد انرژی بدن که در اثر سوخت وساز تولید میشود از دست
برود و آن را در خود نگه میدارد واز پیری زودرس و خستگی و کوفتگی عضلات جلوگیری میکند.
شالبند
شالبند سفید
اولین شال کونگ فو توآ شال سفید به نشانه آمادگی و ورود به معبد انشاء برای خودسازی؛
شالبند سبز
دومین شال کونگ فو توآ شال سبز یا روییدن در فضای فیزیکی؛
شالبند قهوهای
سومین شال کونگ فو توآ شال قهوه ای یعنی سوختن در ورای نیروهای فیزیکی و رویایی در میدانهای مبارزه؛
شالبند مشکی
چهارمین شال کونگ فو توآ شال مشکی یعنی عبور از مرز تاریکیها و ابداع و تکامل تکنیکهای کونگ فو توآ.
خطها
خط یک ( آناتوآ )
آناتوآ با 515 تکنیک، ترکیب و عکسالعملسازی و خاصیتهای موجی بر اسرار هندسی و خلاف حرکت بدنی در مسیر عالم ذرات است.
خط دو ( آتادو )
آتادو با 317 تکنیک، ترکیب و عکسالعملسازی و خاصیتهای خلاف موجی به منظور برگردان عالم ذرات و اندیشه حیات است.
خط سه ( سوتو )
به معنای مرز دانایی و خروج از دایره خام عقلی و انهدام ترس از زندگی به معنای تو و من و طبیعت مربوط به من و توست.
خط چهار ( سامسامائه )
سامسامائه اوج قدرت فیزیکی تن در محور هندسی با 5011 تکنیک، ترکیب و عکسالعملسازی با رسیدگی تن و روان میباشد.
خط پنج ( مایانا )
به معنای انهدام اختلالات و نابود کردن ناهنجاریها و مبارزهٔ انسان در مرز آشکار و پنهان به درک اندیشه هاست.
خط شش ( کوانه و وست مایانا )
به معنای صفوف نامناسب انسانی، ناهنجاریهای روانی، عدم آشنایی بر پزشکی و ترسان از ورود به جهان تفکر آمیز و فلسفهگرایی و مجبور کردن انسان به درک آشکار عالم پنهانی که این نیرو تکی بر هدف مایگاه توآ سروده دانایی است.
خط هفت ( وای ما با تو یا پنجهٔ مرگ )
این معنا در کونگفو توآ از هفت مایگاه نیایش به سازندگان اندیشه و داوری انسانها به شناخت و بررسیها و ایجاد انسان به بینشها و دانشها و ترکیب هاست؛ با 3301 تکنیک، ترکیب و عکسالعملسازی. پنجهٔ مرگ ساختهٔ پروفسور ابراهیم میرزایی، اوج خشونت انسان و فریاد و طغیان انسان بر ستمگریهاست.
مراسم خون
مراسم خون نام مراسم ویژهای در کونگفو توآ میباشد که طی آن همراهان شایسته، خون خود را به پاس احترام به خون شهیدان راه حق و تداوم بخشیدن به آن روی اوتایمی میریزند. توآکاران معتقدند اگر کسی برای اوتایمی معبدش خون دهد، برای وطنش جان خواهد داد.
آرم کونگفو توآ
- هلال قرمز بالای مُشت نشان دهنده فلسفه خون کونگفو یعنی مبارزه تا آخرین قطره خون در راه آزادی انسانها میباشد.
- مشت در میان دایرهٔ سیاه، نشان دهندهٔ قیام از دل تاریکیها و پلیدیهاو همهٔ آنچه که انسان امروز از خود بیگانه کرده ودر بند کشیده است.
همچنین مشت نشانه تجاوز نمیباشد، بلکه حالت دفاعی دارد که از شکل آن نیز مشخص است.
- هلال سفید زیر مشت نشان دهندهٔ نژاد سفید ایرانی است.
- کرهٔ جهان زیر مشت و نقشهٔ ایران در وسط کره بهعنوان پایگاه کونگفو توآ در جهان مشخص شده است.
این آرم روی سینه طرف چپ قرار میگیرد که مشت نماد حفاظت از قلبی است که طپش آن صدای فکر همراه است.
- ۹۵/۰۱/۲۶