باشگاه هنرهای رزمی یاران بهبهان

۷ مطلب در فروردين ۱۳۹۵ ثبت شده است

۲۷
فروردين

آلبوم عکس

استاد و شاگرداناستاد نهایتعلیرضا آیتیاردومحمد کریمینفرات اول مسابقات کونگ فو توآ باشگاهاستاد نهایت در کنار استاد میرزاییاستاداشکان بارونی نژاد ازشاگردان نخبه استادنهایتاستاد و شاگردان
  • شهریار نهایت
۲۶
فروردين

تاریخچه KUNG FU

سخنم راباحدیثی ازمولای متقیان حضرت علی علیه السلام آغاز می کنم :
«مسلمان باید هم بدن نیرومند و قوی داشته باشد وهم توان فکری ،چراکه یک شخص نحیف الجثه و ضعیف حتی از ادای عبادت نیز بر نمی آید .»
کونگ فو ،شناخته شده ترین ریشه ی هنر های رزمی پیدایش وفلسفه کونگ فو ،ازجمله پیچیده ترین مسائلی است که می توان به آن پا سخ داد وعلاقمندان به راحتی نمی توانند اطلاعات مستندی ازچگونگی شکل گیری این هنر رزمی بدست بیاورند.
کونگ فو یک نگرش است بر دنیای جدید ،ضمن اینکه دارای یک تاریخچه ی قدیمی میباشد .
سرگذشت کونگ فو هم زمان با تاریخچه ی انسان اندیشمند است که در دوازده هزار سال پیش سابقه اولین حرکات فکر وجسم برای اولین بار برای مقابله با محیط زیست و بقای خود ،داشته است.
اولین کسانی که پی به این نیروی اسرار آمیز بردند ،نژاد زرد بود ند وچون بعدهافقط از نیروی تن استفاده کردند ،اصول ومبانی علمی این راه فراموش شد . اصولاً در سبکهای رزمی کسانی بوده اند که دانش پیشینیان را با اندوخته تجربی خویش در آمیخته اند وبه مقتضای شرایط زمانی ومحیطی خود ،بیش از دیگران درمعرفی و ارائه یک شیوه رزمی خاص موفق بوده اند.ذکر نام وسبک ایشان یادی است برای آنها که می دانند وتذکری برای آنان که نمی دانند . هیچ استادی تاشیوه کلاسیک
واصولی را بطورکامل ودقیق نیاموخته ،سبکی را معرفی نکرده است . یاد وخاطره اساتید ،همیشه شوق هنرجویان را برمی انگیزد واین همان چیزی است که مایه پیشرفت می شود .
«اشتیاق آموختن ودانستن » بسیاری ازاین پیشگامان را دیگران نمی پسندند ، برخی به دلایل درست وگروهی دیگر به علل نادرست . اما به هر تقدیر قضاوت،قله های کوهی است که دامنه اش شناخت درست نامیده می شود. «هرچند همیشه افرادی هستند که در رسیدن به قله ، هلی کوپتر را به کوهنوردی ترجیح میدهند.» اگر هرکسی درهر درجه ای ازمهارت رزمی، عمر شاگردی بیشتری داشته باشد ،استاد بهتری خواهد بود .
مطلب در زمینه ی بیانگذاران وبنیگذاری،بسیار است ودرحوصله این مقاله نمی گنجد ،اطمینان داریم اسا تید فاضلی نیز هستند که به ازای تدریس یک درس یا مطلب ،ده درس را تفهیم وتمرین می کنند واز وجود خود ،پلی می سازند که نسلهای آینده با عبور ازآن به شناخت دقیق تری دست یابند.
تامو بنیانگذار قدیمی ترین شیوه شناخته شده متعارف در کشور چین و جهان است که کونگ فو نام دارد
. لغت کونگ فو به معنی : انجام بیشترین کار در کمترین زمان است وکسی که این هنر رزمی را می آموزد ،مرد ماهر وتصویری ازکارپیوسته وجدی را با خود دارد.
گفته میشود کونگ فو حدود 2500 سال پیش در کشور چین توسط مردی به نام درایاما تائیشی یا «تامو»یا «بودهی دارما»یا«دات مور»یا «بودا آدها »کاشف اندیشه برتر ونفوذ روح توانا عرضه شد.درایاما ثابت کرد که انسان قبل ازاینکه به مسائل دنیای خارج خود بیاندیشد بهتر است به خود بیاندیشد وهمین فکر بود که جامعه ی قرن بیستم را با تکان شدید به مکتب خود رهنمون کرد و هم اکنون میلیون ها انسان از کلیه جوامع ،مفتون این اندیشه شده اند.
درا یاما درابتدا شاگردان را به گرد اندیشه فرو برد وپس از سالیان زیاد ریاضت درتوانایی اندیشه،دانست که نیروی اندیشه توانا است ولی تن بی حرکت است . ازهمین جابود که بمنظور نمایش نفوز اندیشه ی برتر ،حرکاتی ازدست وپا ابداع نمود.
حرکات درایاما با تحولهای بسیار بصورت دست وپا وبالاخره متکی به نیرو های دوران بطریقه ی علمی امروز به آن پرداخته میشود ،آمیخته ای از هنر تن وروان است که نام آن را کونگ فو نهاده اند.
درسال 1900 استادانی از نژاد زرد بگرد هم جمع شدند واصولی بر ضربات علمی وفنی بنام هنرهای مبارزه ای تنظیم کردند ومربیانی نیز به کشور های مختلف جهان اعزام داشتند. برخی اعتقاد دارند درا یاما ازهندوستان وارد چین شده ،اما پژوهشهای دقیق تاریخی در حوزه فنون رزمی ،وجود شیوه مبارزاتی شبیه به فنون وی رادرهندوستان آن زمان تأیید نمی کند. دراین میان نظر «پال پیلوت» مورخ فرانسوی وگروهی دیگر از محققان که معتقدند وی ازایران به چین رفته است ،به حقیقت نزدیکتر به نظر می رسد . وجود معابدی که در غرب چین میان کوهستان ها وبعضاً در غار ها بنا ء شده ونقش نماد ماه وخورشید «که از مبانی دیدگاه مانی وسایر مخالفین سلسله ساسانی است »بر دیوار آنها، همچنین مطالب تخصصی مطرح شده در مکاتب کونگ فو درباره ی ماه واشاره اساتید این سبک به ماه ومعنی آن در سبکهای «پاشی ین چین ، نگو چوچوآن»وسایر سبکها وتلفظ چینی کلمه فارسی «تاماه » که همان « تاموست » به همراه خیلی دلایل دیگر بنیا نگذار کونگ فو شائولین که شناخته شده ترین ریشه سایر هنرهای رزمی جهان است،رایک ایرانی معرفی می کند. به هر تقدیر ، درایاما ازغرب به چین آمد وبه «بودتور »رفت وپس از طی مراحل ومنازعاتی ، امپراتور،آن معبد را دراختار وی گذاشت تا تعلیمات خودرا درآنجا بنیاد نهد. این معبد پس از چند دوره تخریب وآتشسوزی وبازسازی ،بعدها درزمان سلسله «تانگ»
شائولین نام گرفت .
درهنگام استقرار تامو در این معبد ، هنرجویان وی از فشار خستگی وتمرکز شدید اثنای تمرینات فکری وروحی به ضعف جسمانی شدیدی مبتلا شدند که درایاما رامجبورکرد تمرینات بدنی خواصی را برای جلو گیری از فساد سلولی وافزایش قدرت جسمانی به ایشان عرضه کند .قسمتی ازاین تمرینات «شی آر لوهان شو»یا«آی کی کین کیو»نام دارد که امروزه نیز اگر درست تدریس شود،جزء مفید ترین 
و سنگین ترین تمرینات بدنی موجود دردنیا است .درا یاما دوکتاب به جای مانده که یکی «یی جین چینگ»نام دارد ودر ارتباط باتقویت نیروی جسمانی است ودیگری «شیه سویی جینگ»گفته 
مشود که ناظر بر تمرینات فکری وتعلیمات روحی است .
ازکتاب دوم در مراجع رسمی کشور چین بطور علنی اثری دردست نیست وگفته میشود کتاب نخست نیز به طور کامل در اختیار پژوهشگران قرار نگرفته است .درایاما پس از تعلیم شیوه خود، روزی از معبد خارج شد و دیگر هرگز بازنگشت ، اثری از مقبره یا قبر او دردست نیست ، ولی تصاویری که به او نسبت داده می شود ، از چین تا اوکیناوا واز استرالیا تامحله چینی ها درشهر های مختلف آمر یکا ، زینت بخش مکانهای تمرین هنرهای رزمی است .درحقیقت چهره واقعی درایاما همچون چهره حقیقی فنون او برای همگان روشن نیست ، اما نتایج عمل او دراغلب نقاط آسیای جنوب شرقی هم ازنظر آیینی وهم به لحاظ تمرینات بدنی تاامروز باقی مانده است.
کونگ فو توآ درایران درسال 1352 توسط بیانگذار آن استاد پروفسور ابراهیم میرزایی با 5 نفر هنرجو فعالیت خود را آغاز نمود ودرحال حاضر تعدادعلاقمندان به هزاران نفر در سطح کشور رسیده است واین نشان دهنده ی تیزهوشی وذکاوت هموطنان است که خیلی زود به فوائد کونگ فوپی بردند وبسوی این ورزش کشیده شدند.
کونگ به معنای دانایی و فو به معنای طریقت است ودرپیونداین کلمات به کونگ فو طریقت دانایی گفته میشود حرکت در مسیر دانایی ویا گام برداشتن در طریقت دانایی به درک انسان بستگی دارد ودرک حاصل نیروی فکر است وفکر نیز در جسم قرار دارد که به آن پایگاه فکر می گویند.
کونگ فو ضمن این که دارای یک تاریخچه از منه ی قدیمی می باشد ، یک نگرشی است بر دنیای جدید و جوانانی که دراین اثر هیجان زده بسر میبرند وهرگونه اعمال قهرمانی ازآنان سلب شده وگاهی گوشه گیری وبی بندو باری آنان را مبتلا ساخته است یک دنیای جدید است ، راهی پر قدرت است وروش درست اندیشیدن میباشد.

  • شهریار نهایت
۲۶
فروردين

اصطلاحات برخی از تکنیکهای کونگ فو توآ

 

کلیه اسامی و نام های کونگ فو توا ایرانی اصیل و بر اساس زبان پهلوی می باشد(به زودی ضربات مصور می شود)

 

تن ویا بن و یا جسم ................................. ایچ
روح
و روان................................................نورما
زن ماده یا مونث........................................آن سه ما
مرد یا مذکر...............................................در باتو
سر.........................................................بودن تو
دست......................................................این تو
پا............................................................کی یستی تو
سینه.......................................................تومن تو
پهلو.........................................................یارماتو
پشت.......................................................اوسای تو

استقرارها

استقرار از روبه رو.....................................ایدون ما
استقرار از پهلو........................................تاج ما
استقرار از پشت...................................... ایداث تو
ایستادن در کونگ فو..................................ایده ما
ایستادن پا گشاد.....................................باب تو
ایستادن پاگشاد نیمه رو به رو....................الهام تو
ایستادن از پهلو با زاویه 90 درجه.................اجیر تو
ایستادن معمولی و آزاد.............................انجاس تو
ایستادن رمی و فکری...............................امیرتو
ایستادن متمایل به بغل............................اهوراما تو
ایستادن پا گربه ای..................................سرماتو
ایستادن پا لک لکی..................................اوک تو
ایستادن پا قلابی.....................................بحث تو

حرکات بدن

قدم برداشتن به جلو..................................................ایرمان نا تو
قدم برداشتن به عقب................................................اسیر تو
قدم برداشتن به پهلو.................................................بائس تو
چرخش به عقب...................................................... انارت تو
سر خوردن با جهش و کشش به جلو..........................تورات
سر خوردن با جهش و کشش به عقب........................همه تو
سر خوردن با جهش و کشش به پهلو.........................فران تو

حرکات دست

کنیکها و ضربات مستقیم دست................................................. ماتا دور
نحو بستن مشت....................................................................اتم تو
ضربه پیش مشت....................................................................ما تو
ضربه دو مشتی......................................................................آنخازما
عکس العمل دست............................................................هفتی ما تو
مشت واژگونه..........................................................................کارما
نوک پنجه ها...........................................................................نپتون
پضربه نوک انگشتی..............................................................مبداء تو
ضربه دو انگشتی.................................................................تار ما تو

ضربه سه انگشتی..............................................................روماج تو

ضربه چهار انگشتی.............................................................دارماتو

ضربه پنج انگشتی...............................................................نپتون تو
لبه کنار دست.....................................................................کیان زا

کناره خارجی دست.............................................................اهیپ تو
لبه کنار مشت بسته.............................................................زوره
کف داخل دست..................................................................زوتر
پشت مشت...................................................................یته متو-آثار
آرنج.................................................................................هوتو
ساعد................................................................................چین ما
دفاع.................................................................................باری تو
حمله...............................................................................تو بی تو
پشت دست.....................................................................خمو تو
قوس لبه داخلی دست......................................................اهیپ تو
نوک مرغی.......................................................................اکتو

دستان باز مثل مار..............................................................مین تو

کناره مشت بسته...............................................................زوره

کف گرگی تک...................................................................تن شو

کف گرگی جفت.................................................................خرد خطا

مشت دورانی.....................................................................زمین ما

سیکن سبابه....................................................................کوب ماتو

سیکن وسط....................................................................سو ماتو

ضربه با سیکنها...............................................................شیب ماتو

ضزبه با نوک سبابه شکسته.............................................زوماتو

حرکات پا

ضربه با روی پا با چرخش کمر..............................    یاد کیتو

ضربه با داخل پا به پای حریف...........................................دیاش

ضربه جانبی کمر به بالا.................................................یته

ضربه جانبی پایین(داخل خط 3).......................................کانسی

ضربه به جلو...............................................................کیتو

ضربه زانو...................................................................اتمام تو

ضربه پاشنه پا................................................................مرجان زا

ضربه با سینه پا...........................................................مهرگان زا

ضربه جلوپا..................................................................بخار تو

ضربه پشت پا............................................................. جونگل زا

هلال داخل پا........................................................غوگان زا

ضربه داخل پا..............................................اورایا-ماده بی تو

ضربه خارج پا..............................................سیمای-حزن زا

پشت پا ..............................................................اوسای ما

چرخشی  :تورا اضافه میشود

ضربات افتی...................................................تورمابتو

ضربات پرشی

پرنده عمودی(کیتو پرشی).............................................بث تو

زانوی پرشی................................................................مرجان زا

پرنده پهلو(یته کیتو).........................................بخردتو-توران ما

پرشی به پشت(اوسایما پرشی)...................................بودن تو

پرشی از روی چند نفر.................................................بدرود

پرنده دوپایی..............................................................نپتون تا

گارد آماده به پرش.......................................................انرتو

فرود بعد از پرش............................................................بخ تو

پرنده مبارزه ای.................................................آشوردان مایانه
فنون دفاعی

دفا با لبه دست.....................................................................باکر تو
دفاع با مچ دست................................................................اوج ما تو
دفاع بالا............................................................................آفما
دفاع با ساعد از داخل.........................................................اوداء تو
دفاع با ساعد از خارج.........................................................اورا تو
دفاع با دو دست................................................................ارغه تو
گرفتن...............................................................................تن تو
دفاع دست و پا..................................................................آفاق ترا
دومای خط یک..................................................................دومای
ماتو

  • شهریار نهایت
۲۶
فروردين

 

یعنی مرز ناشناخته آدمی و نفوذ بر برد افکار انسانی.مفهوم ذن به معنای اندیشیدن، در بحر تفکر غوطه ور شدن، درست نفس کشیدن وفعالیت جسمی تناسب داشتن به منظور کوشش در راه زیستن و به آرامش و روشن بینی رسیدن است.ذن یعنی بازگشت به بهترین حالات فیزیولوزیک انسان چون معتقدیم که( روح و روان) جز فیزیولوزی دستگاه عصبی مرکزی چیز دیگری نمی باشد،بر اساس این نظریه فرد در راه ذن می کوشد که با توسل به اصول ویزه ان به بهترین حالات فیزیولوریک جسم خود مراجعت کند.

برای انجام هر تکنیک در کونگ فو احتیاج به استقرار ویز ه ای داریم که حد اکثر کارایی به آن تکنیک بدهد بطور کلی در کونگ فوتوآ استقرار یکی از مهمترین عنا صربحساب می آید ،وضعیت پاها از ابتدایی ترین اصول کونگ فوتوآ است که برای انجام تکنیکها نهایت  دقت ولزوم را دارا میباشد. در این مورد باید با استحکام وچالاکی وچابکی تعادل ونرمش کافی داشت.

بدن انسان مبتکی به راز هاواسراری است که علم  با تمام سرعت و پیشرفت به قطره ای از دریای آن دست پیدا نکرده است در طریقت کونگ فوتوآ قدرت تن و فکر به ریشه علمی و عملی به کار گرفته شده است که به زودی به درک این دنیای تن دست خواهیم یافت.

درزمانه مابشرغربگرا به جوی آبی آلوده می ماند ولی باید برای مرگ زمانه وتضادهای بی اساس که قوت حقایق را   ربوده چون اقیانوس باشد تا جویهای آلوده وکثیفی که  وارد ان میشود او را نیالاید . . . در معابد کونگ فوتوآ راهبر میکوشد تا اندیشه را با بیان روح در شاگرد  روان کند وانسان را پایان ناپذیر .آزاد وسامان دهنده  جلوه دهد. جستجوی مادر کونگ فوتوآ راهنمایی انسانهاست، نشان دادن عدالت است شنا ساندن   گناه  و دروغ به بشر هیجان زده است وبالا خره کونگ فو فریاد عقل است ،عقل است که  عبور مرز دانایی ها و توانایی ها ست در معابد کونگ فو به نهال انسانی توجه فراوان میشود وچه باغبانی دقیق میگردد زیرا راهبر کودکان امروز آینده  سازان فردا میداند وهر چه کوشش است بر آنان دریغ ندارد در معابد و دانشکده های تن و روان نونهالان به حقایق فردا پی برده آشنا می شوند تا وظایف و سهم سازنده خویش را در آستانه فعالیت اجتماعی بدانند .


همانطور که می دانیم در آماج کونگ فوتوآ قدرت آشتی است وانسانهای قدرتمند تجاوز گر نیستند . هر چه تجاوز است و هرچه بیداد گری است در روح ضعیف انسانی است. کونگ فوتوآ با تعالیم شدید روح انسان را بخود رسایی میبرد تا هستی بوجود آورد و فریاد زمانه از طریق اندیشه به روح منتقل کند.باشد که در زمان کنونی فضایی سالم که به برکت وجود رهبر فرزانه حضرت آیت الله خامنه ای وعنایات امام عصر(عج) به وجود آمده در راه تعالیم دین بکوشیم.  توآ


-واما جهان کنونی که ابرقدرتهای شیطانی، پاکان  را به مبارزه طلبیده اند  راه آشکار است  گامی به سوی خود وگامی در پیشگاه انسانیت. صبر دیگر جایز نیست هر همراهی  که سوگند دفاع از حقیقت ،دفاع از مظلوم ،دفاع ازانسانیت را خورده و شال همت مبارزه با پلیدیها را به کمر بسته به حرمت همان شال به افشاگری این جنایات شیطانی بپردازد.ماپیروان آن پیر فرزانه معمار بزرگ انقلاب  حضرت امام خمینی( ره) با شال همت بر کمر آماده‌ایم.

  • شهریار نهایت
۲۶
فروردين

از روی مروت ودادگری به روان راستی سوگند یاد می کنیم:

بفرمان نهاد

ازروی پاکی وپاکدلی ، از روی مروت ورادمردی ، از روی وفا ومردمی وسرانجام بفرمان خون وسرشت انسانی وناموس های ازلی که درچشم انداز تاریخ ماهمه جا پیشتاز وجان پناه انسانیت بوده وهست ، منشا اثر نیک وپدید آرنده تواناترین نیک برتر که بازتاب کننده هستی هاست سرافرازگردم . من با ژرف اندیشی ودوربینی جویان این هنرم. هنری بزرگ بادانشی سامانگر، باشناخت نیک های درونی خویش یعنی هنر خویش شناسی ، هنرخود یاری وهنر انسان سازی ، هنرساختن ساختمان بدنی وآفریدن هماهنگ های راستین از دروازه اندیشه که پیوسته به جهان معنی وهستی ناشناخته می ریزد. من به دریافتن گیتک به کلید ارزنده خود شناسی دست می یابم، ازسپهرستان های ایمان، آزمایش ، دانش ، خرد ، هنر ومهرمی گذرم تا به دروازه های خود یعنی وراء اندیشه ها درآیم. درسکوتم ... ره یافته سفری به درون خود می کنم .

به فرمان ازلی ، مویه وزاری را ننگ می دارم ، تملق نمی گویم ، فریاد ننگ آمیز فریب خوردگان را نمی شنوم . حق ناشناسان وپیمان شکنان را پاده افره سخت می دهم .

ازدروغ ، ناسپاسی ونیرنگ بیزارم . خواب آلودگی راگناه می شناسم . بدون تلاش ونبرد جاودانه حق هیچگونه درخواستی ازخدا ندارم. می جویم تازندگانی یابم. بیدارم ،هوشیارم، خسته نمی شوم ، می کوشم تاهمچون فرهنگ درخشان و دیرینه خود روان مردم گیتی را به نیروی راستی ومنش پاک توانا سازم تا آشتی پدید آورم. دروغ را زشت ترین گناه می دانم . هیچ نشانه ای به خود کم بینی وکهتری نمی بینم . خود فریبی را آفریدگار دروغ ودروغ را آئینه سرتاپانمای ناپاکی می دانم. دلهره ندارم . هرنکته که ازدیدگاه وآماج اندیشه هاست به دل می سپارم وباسروش نهان خودکنکاش می کنم. خود پسندی راکنارمی نهم،کلیدسرافرازی خویش رادرژرف انسانیت می جویم . دوگانه نیستم، آشنا به فلسفه ی  کار وکوششم . راست می گویم  ولو بیم جان باشد. دروغ نمی گویم ولو امید نان باشد. می کوشم تاهرگونه بدی وزشتی را ازخود دور سازم . به راز هستی بخش آگاهم . به اورنگ اپرای فرهنگ یعنی من ، خاک، خون ، خط، تاریخ ، کیش، مذهب ، فلسفه ، هنر، شعرویگانه بینی را راز سرافرازی می دانم . مهررا نخستین پدیده دروازه هستی وهمزاد هم آهنگی می دانم واز پرتگاه تعصب های بی پایه گریزانم . با آرمان انسانیت ، سربلند وپرشکوه زندگی می کنم وغرور آمیز زندگی را بدرود می گویم . به هر واژه ای که از زبان جاری گشت ارج می نهم . جان وروانم راازبندهای جانوری رسته وسر در کمند اندیشه می نهم .

از بلای خانمان سوز پدیده های رشک مانند: خود خواهی ، چشم وهم چشمی ، ناتوانی ، نابخردی ، دشمنی واز هرگونه کاستی در فروز های نیک دوری می جویم . در میدان ربایش خواسته ها در تلاش وکوششم .  پوشاک ساده می پوشم ، تندرستی رادر جان وروان می جویم  به چاپلوسی وپستی روی نمی آورم. آزادی وآزادگی را به جان می خرم. غم نامه های شوم وتبعیض ازهرگونه را باآرمان های بی مایه به سوی عدم می فرستم. سرآنکس را که خاکمال گدایی شدلگدکوب می کنم . در پیکار زندگی روئین تنم. گناهکاران گذشته رانفرین می کنم . ناهماهنگی گفتار بااندیشه راریشه مردم فریبی وآبشخور ناپاکی می دانم . پایداری و وفاداری در دوستی رافروزه های بایسته می دانم .  من براستی و درستی در خود فرو رفتم ،به جهان معنی ومفهوم این چند فرازمان در آرنگ پرشکوه وسازنده وخرمن دانش وبینش با آهنگی منش با آفرینش ازتابش اندیشه ی توانای انسانیت کامروا شدم .

سپاس ترا  ای پیر سخن ، آهنگ جاوید پیروزی را سرود کن ...

در اندیشه ام ... توآ

  • شهریار نهایت
۲۶
فروردين

کونگ‌فو توآ

 یک هنر رزمی ایرانی و یکی از سبک‌های ورزش کونگ‌فو است که بر بدن و روان سالم‌تر تاکید می‌کند.این ورزش با بهره‌گیری از تجربهٔ استاد پروفسور ابراهیم میرزایی در زمینه‌های رشته‌های مختلف رزمی و جنگ‌های چریکی، در سال ۱۳۵۱ بنیان‌گزاری پس از گذراندن مراحل آزمایش در باشگاه سرباز (پهلوی سابق) فعالیت رسمی خود را با تاسیس دانشکده انشاء تن و روان در سال ۱۳۵٢ آغاز نموده است. کونگ‌فو توآ دارای هفت مایگاه (بخش) است که به غیر از مایگاه اول که به حرکات فیزیکی و فعالیت‌های بدنی می‌پردازد، بقیه به جنبه‌های علمی، عرفانی و پزشکی در خصوص تن و روان اشاره دارد.اصول اساسی کونگ‌فو توآ توسط ابراهیم میرزایی در کتابی به عنوان کاراته و ذن انتشار یافته است.

هم‌اکنون هزاران کونگ‌فو توآکار در ایران و چندین کشور از جمله آمریکا، کانادا، هلند، ترکیه، آذربایجان، سوریه، لبنان، پاکستان، افغانستان، سوئد و بلژیک فعالیت می‌نمایند.

پیشینه


یکی از مطالب آموزشی کونگ‌فو، زیر نظر ابراهیم میرزایی؛ چاپ شده در مجله دختران و پسران

ابراهیم میرزایی پس از گذرندان دوره‌های مختلف رزمی در رشته‌هایی همچون کونگ‌فو، کاراته، تکواندو و دوره‌های سخت تکاوری نزد مربیان بزرگ انگلیسی، ژاپنی، کره‌ای و آمریکایی در کشورهای مختلف و همچنین کسب درجاتی همچون دان ۷ افتخاری کاراته، دان 4 تکواندو و مدرک دکترای تن و روان تا سال ۱۳۴٩؛ نگارش کتابی با عنوان کاراته و ذن را آغاز کرد که در سال ۱۳۵۱ انتشار یافت. سَبْک جدیدی از کونگ‌فو به نام "توآ" که در این کتاب به آن پرداخته شده، از همان سال مراحل آزمایش خود را در باشگاه سرباز (پهلوی سابق) گذراند و در نهایت در سال ۱۳۵٢ با تاسیس دانشکده تن و روان فعالیت رسمی خود را آغاز نمود.

از آن‌جایی که کونگ‌فو توآ با فیزیک بدنی جوانان ایران در آن دوره تناسب خاصی داشت، همراهان این ورزش توانستند موفقیت‌های چشمگیری در مقایسه با ورزش‌های رزمی دیگر در ایران کسب کنند. این امر موجب شد تا در کمتر از ۵ سال جمعیت زیادی به سوی این ورزش جذب شوند. اما در سال ۱۳۵۶ در پی اختلاف بین ابراهیم میرزایی و شاهپور غلامرضا (مسئول ورزش وقت)، دانشکده انشاء تن و روان تعطیل شد و جمعیت همراهان کونگ‌فو توآ در پارک‌ها، سالن‌های کوچک خصوصی و سوله‌های اجاره‌ای به فعالیت خود ادامه دادند.

پس از انقلاب اسلامی

بلافاصله پس از پیروزی انقلاب اسلامی و سرنگونی رژیم پهلوی تقریباً تمام سالن‌های ورزشی باشگاه تاج تحت مدیریت و حفاظت همراهان کونگ فوتوآ قرار گرفت و فعالیت ورزشی با دیگر آغاز شد و کونگ‌فو توآ حدود ٢ سال موفقیت های چشمگیری را کسب نمود.در سال ١٣۶٠ به سبب فعالیت‌های سیاسی ابراهیم میرزایی بار دیگر فعالیت باشگاه‌های کونگ‌فو توآ ممنوع شد و تا سال ١٣۷٠ همراهان این ورزش به صورت مخفیانه به معرفی و آموزش این ورزش می‌پرداختند. در سال ١٣۷٠ با پیگیری‌های مستمر همراهان این فعالیت کونگ فوتوآ با عنوان "انجمن کونگ‌فو توآ" به‌طور رسمی زیر نظر فدراسیون کاراته آغاز شد. در اواخر سال ١٣۷١ فدراسیون کونگ فو، ووشو و رزم آوران تشکیل شد و در سال ١٣۷٨ به‌نام فدراسیون ورزشهای رزمی تغییر نام یافت. در سال ١٣۷٩ تحت عنوان کمیته مستقل کونگ فوتوآ فعالیت نمود و مجدداً در سال ١٣٨١ در زمره سبک های فدراسیون ورزشهای رزمی درآمد.


هفت مایگاه

)مایگاه یکم) 

 علم فیزیولوژیکی فعالیتهای بدن انسانی

 جسم پایگاه تفکر و خاصیت جذب و درک آن بر اسرار هندسی و تولید انرژی و لمس امواج در آزمایشگاه عظیم بدن انسان است . فرهنگستان تن (کونگ فو توآ) متکی برهفتاد و سه هزار تکنیک ترکیب و عکس‌العمل سازی و خاصیت های موجی به خود و کرات و در مجموعه حرکات تا مرز توان سازی نیروهای فیزیکی و فیزیولوژی بدن انسانی است. بر کشف این دنیای ناشناخته همچون راز کهکشان تا ذره‌ای پیش رفته و درک اسرار فیزیک انسانی در کاوشیم و در جهان بوده‌ها به زیباترین توان تن بره آئین مهر بقاء بکوششیم.

)مایگاه دوم) 

 انشاء علوم انسانی

 اندیشیدن، استدلال و تفکر در محور علوم عالم از تولد تا تولد اندیشه‌ها از طریق دانش زمان به درک حیات رسیدن است در مایگاه دوم از زبان علم بر محور فیزیک، ریاضیات، شیمی، اندیشه انسان را پروریدن و وی را بطور بارور به جهان اسرارآمیز رهنمون کردن است.

)مایگاه سوم) 

 روانشناسی تکنولوژی

 رهنوردان اندیشه با کشفیات و فرضیات و ایجاد تحولات، انسان را در امواج حیات حیران و سرنوشت و نابسامانی او را فرمان داده‌اند این مایگاه رهنمونی به برد عصر هیجان زده و حل مشکل حال و آینده نوجوانان، زنان و مردان و اندیشه انسان را بر نهایت سرعت تصویر جسم به درک فکر، نگهبان نمودن است.

(مایگاه چهارم)

  انشاء پزشکی

 درکی بر احوال موجودات زنده و تفکری  بر ارزیابی تن از طریق طب سوزنی، علم العصاب، فیزیولوژی    (ماده و انرژی )، خاصیت فیزیکی و شیمیایی متکی بر محاسبات ریاضی بر بنیان کاوشی نو و ره‌گردی بر بازتاب جهان ماده ( خاصیت جرمی ) و روان گرائی ( سرعت تا بی جرم )  بر روند آموزش و اساس دانشکده توآ رهنمودن است

(مایگاه پنجم) 

 فلسفه‌گرائی یا نگرش تفکرآمیز

پژوهشی در ورای انکار و شک و رسیدن به فراسوی مرزی که شک منطقی ما را به قا طعیت راهبر شود. این بیان انسان را در جهان بر آگاهی زیست پنهان، یکسان در دست اندیشیدن و در بحر تفکر فرو رفتن و ترسیم دریافت و درک را به نفس کشیدن تا به آرامش و روشن بینی در جهان انسان رسیدن است.

)مایگاه ششم)

  روح روان

 روح فریاد اندیشه و در نتیجه گردهم آئی تن و روان با ایجاد تفکر و تمرکز و گونه‌ای تبد یل ماده بر سرعت جرم و تبد یل خاصیت انرژی از ماهیت به ذات و سلسله مجهولات را پیمودن است.

روح روان در نمود اندیشه انسان و انسان شاهکار جهان.....و اندیشه جهان یعنی انسان.....پس انسان در برترین توانایان در علوم کیهان و هر انسان متکی بر زمان پس انسان به درک راز جهان و نمود بودن وی در بی پایان و این راز دانایان به دریافت بی زمان است.

انسان فرهنگ زمان در بی زمان

(مایگاه هفتم) 

 جهان مجهولات: فراتر از خویشتن

پختگی فکر زمان در تفکری بی زمان

فراتر از خویشتن = بعالم پنهان و جهان معنا و به دنیای نگرش تفکرها رسیدن است.

فراتر از خویشتن = جهان آفرینش را پوئیدن و راز هستی بخش را جوئیدن است.

فراتر از خویشتن = جهان تابش امواج و رابطه آن با سلسله اعصاب و بهره گیری از منبع انرژی حیات و بر نهایت سرعت و اندیشه و خاصیت اندیشه در ماده به کنکاش کردن است.

فراتر از خویشتن = به انشاء  ( اسرار فیزیکی تن بره آورد حالات و حرکات متکی بر ریاضیات، روانشناسی تکنولوژی، علم گرائی، فلسفه گرائی ، فیزیولوژی (پزشکی) و بر روح و روان رسیدن است.

 

لباس

گزارش چاپ شده از روند استقبال از کونگ‌فوتوآ در ایران در مجله دنیای ورزش، سال ۱۳۵۳

در اصل لباس کونگ‌فو توآ، تفاوت ساختاری خاصی با لباس کونگ‌فو ندارد ولی در مجموع لباسی که دراین هنر به‌کار می‌رود از شرایط خاصی برخوردار است. از استحکام و دوام زیادی برخوردار بوده و تامین کننده میدان حرکتی دست، پا وتنه می‌باشد.

پیراهن ساده ومعمولی که تمام قسمت های بدن را می پوشاندواز هدر رفتن انرژی بدن جلوگیری می‌کند، معمولا از جنس نخی و الیاف طبیعی است تا عرق بدن را جذب کند. کمرشلوار کونگ‌فو چنان طراحی شده که مهره‌های قوس کمری ستون مهره را محافظت می‌کند (درهنگام وارد شدن نیرو و فشارهای زیاد از لغزیدن مهره‌ها به روی هم وآسیب دیده گی آنها جلوگیری می‌کند) ودرقسمت مچ پا نیز شلوار کونگ‌فو عضلات و زردپی‌های مچ پا رامحکم نگه می‌دارد واز آسیب دیدگی آنها جلوگیری می‌کند.

 

رنگ لباس

لباس کونگ‌فو سیاه رنگ می‌باشد.

از نظر علمی رنگ سیاه انرژی را در خود جذب کرده و ازهدررفتن انرژی جلوگیری می‌کند. درکونگ‌فو سیاهی رنگ مقدسی می‌باشد؛ بدین منظور که رنگ سیاه درمقابل رنگ‌های دیگر مقاومت می‌کند ونفوذ هرگونه رنگ درآن بی‌اثر است. از نظر علمی رنگ سیاه نمی گذارد انرژی بدن که در اثر سوخت وساز تولید می‌شود از دست برود و آن را در خود نگه می‌دارد واز پیری زودرس و خستگی و کوفتگی عضلات جلوگیری می‌کند.

شال‌بند

شالبند سفید

اولین شال کونگ فو توآ شال سفید به نشانه آمادگی و ورود به معبد انشاء برای خودسازی؛

شالبند سبز

دومین شال کونگ فو توآ شال سبز یا روییدن در فضای فیزیکی؛

شالبند قهوه‌ای

سومین شال کونگ فو توآ شال قهوه ای یعنی سوختن در ورای نیروهای فیزیکی و رویایی در میدان‌های مبارزه؛

شالبند مشکی

چهارمین شال کونگ فو توآ شال مشکی یعنی عبور از مرز تاریکی‌ها و ابداع و تکامل تکنیک‌های کونگ فو توآ.


خط‌ها

خط یک ( آناتوآ )

آناتوآ با 515 تکنیک، ترکیب و عکس‌العمل‌سازی و خاصیت‌های موجی بر اسرار هندسی و خلاف حرکت بدنی در مسیر عالم ذرات است.

خط دو ( آتادو )

آتادو با 317 تکنیک، ترکیب و عکس‌العمل‌سازی و خاصیت‌های خلاف موجی به منظور برگردان عالم ذرات و اندیشه حیات است.

خط سه ( سوتو )

به معنای مرز دانایی و خروج از دایره خام عقلی و انهدام ترس از زندگی به معنای تو و من و طبیعت مربوط به من و توست.

خط چهار ( سامسامائه )

سامسامائه اوج قدرت فیزیکی تن در محور هندسی با 5011 تکنیک، ترکیب و عکس‌العمل‌سازی با رسیدگی تن و روان می‌باشد.

خط پنج ( مایانا )

به معنای انهدام اختلالات و نابود کردن ناهنجاری‌ها و مبارزهٔ انسان در مرز آشکار و پنهان به درک اندیشه هاست.

خط شش ( کوانه و وست مایانا )

به معنای صفوف نامناسب انسانی، ناهنجاری‌های روانی، عدم آشنایی بر پزشکی و ترسان از ورود به جهان تفکر آمیز و فلسفه‌گرایی و مجبور کردن انسان به درک آشکار عالم پنهانی که این نیرو تکی بر هدف مایگاه توآ سروده دانایی است.

خط هفت ( وای ما با تو یا پنجهٔ مرگ )

این معنا در کونگ‌فو توآ از هفت مایگاه نیایش به سازندگان اندیشه و داوری انسان‌ها به شناخت و بررسی‌ها و ایجاد انسان به بینش‌ها و دانش‌ها و ترکیب هاست؛ با 3301 تکنیک، ترکیب و عکس‌العمل‌سازی. پنجهٔ مرگ ساختهٔ پروفسور ابراهیم میرزایی، اوج خشونت انسان و فریاد و طغیان انسان بر ستمگری‌هاست.

مراسم خون

مراسم خون نام مراسم ویژه‌ای در کونگ‌فو توآ می‌باشد که طی آن همراهان شایسته، خون خود را به پاس احترام به خون شهیدان راه حق و تداوم بخشیدن به آن روی اوتایمی می‌ریزند. توآکاران معتقدند اگر کسی برای اوتایمی معبدش خون دهد، برای وطنش جان خواهد داد.

آرم کونگ‌فو توآ

  1. هلال قرمز بالای مُشت نشان دهنده فلسفه خون کونگ‌فو یعنی مبارزه تا آخرین قطره خون در راه آزادی انسان‌ها می‌باشد.
  2. مشت در میان دایرهٔ سیاه، نشان دهندهٔ قیام از دل تاریکی‌ها و پلیدی‌هاو همهٔ آن‌چه که انسان امروز از خود بیگانه کرده ودر بند کشیده است.

همچنین مشت نشانه تجاوز نمی‌باشد، بلکه حالت دفاعی دارد که از شکل آن نیز مشخص است.

  1. هلال سفید زیر مشت نشان دهندهٔ نژاد سفید ایرانی است.
  2. کرهٔ جهان زیر مشت و نقشهٔ ایران در وسط کره به‌عنوان پایگاه کونگ‌فو توآ در جهان مشخص شده است.

این آرم روی سینه طرف چپ قرار می‌گیرد که مشت نماد حفاظت از قلبی است که طپش آن صدای فکر همراه است.

  • شهریار نهایت
۲۶
فروردين

به نام خدا

سرآغاز سخن نام خدای مهربان باشد             کز نام او نباشد کی سخنگو را بیان باشد    

 

اینجانب قربان(شهریار)نهایت متولد1352استان خوزستان شهرستان بهبهان با هنر کونگ فو در سال 1363آشنا

     شدم که در آن زمان به صورت غیر رسمی فعالیت میشد.تا زمان ورود آزادگان سرافراز جمهوری اسلامی ایران

به مهین که دربین آزادگان کسانی بودند که کونگ فو را در عراق فرا گرفته بودند.در بین آنها استاد با اخلاق ما که

کونگ فو را به معنای واقعی به ما آموزش داد راهدان حاج غلامرضا مهربان بود .چندین سال  در خدمت

این استاد گران قدر فعالیت کرده و بعد از او استاد علیحسین نوری زاده معروف به استاد فلاح از

استان فارس آشنا شده و تا اتمام کونگ فو که سال 1373شالبند سبز قدیم را زیر نظر استاد فلاح به

پایان رسانده لازم به ذکر است که در گذشته آخرین شالبند(کمربند) در کونگ فو خط هفت و شالبند سبز

بود. که اینجانب این مراحل را با موفقعیت طی نمودم .ضمنا بنده یکی از محدود افرادی بودم که در دوره دوم

شالبند مشکی کونگ فو که در سال 1376 (اواخر آن سال) که در فرهنگ سرای بهمن برگزار گردید شرکت نموده

و این حکم را دریافت نموده (جزء اولین افرادی که در استان خوزستان حکم کمربند مشکی را دریافت نموده ام)

 

 

 

سبک های که بنده در کنار کونگ فو توآ به صورت رسمی کار کرده و مراحل پشرفته آن را طی نموده ام:

1-کونگ فو پرتوآ----به عنوان بنیان گذار و ریس سبک در استان از سال 1379 تا1384 به پیشنهاد 

فدارسیون آن زمان و برادران شکری

2-کونگ فو جنگاوران----به عنوان مربی سبک در استان

3-فول کیک بوکسینگ----در سال 1379 کمربند مشکی دان 2 و تا سال 1383 با همکاری آقای هاشمی فرداین سبک را گسترش داده

4-کوک سول وان----- زیر نظر استاد فلاح

5-رزم آوران----- در کنار کونگ فو به دلیل ممنوع بودن کونگ فو

 

 

سلاح هایی که کار کرده ام:


  1-نانچیکو تکیو جفتی

2-چوب کوتاه وبلند

3-تونفا تکی و جفتی

4-رکیما(شمشیر)

5-سای

6-پرتاب چاقو و فرم چاقو

7-دو شمشیر

 

افتخارات:

1-نایب قهرمان استان  خوزستان در مسابقات نیمه آزاد کونگ فو توآ سال 72

2-مقام اول انتخابی استان در تکنیک های کونگ فو از خط یک تا سه سال 71

3-مقام اول مسابقات سن شو استان فارس در سال 74 در وزن 75کیلو گرم

4-قهرمان تکنیک های نانچیکو باشگاه شیراز سال75

5-عنوان فنی ترین فرم زن کونگ فو توآ در آزمون کمربند مشکی

6-جزء اولین دارندگان کمربند مشکی استان خوزستان

7- داور مسابقات کشوری کونگ فو پرتوآ در استان لرستان

8-داور درجه 1 در سیستم های آزاد و نیمه آزاد و ممای( تکنیک)

9-اولین مربی و داور درجه 1 کونگ فو در شهرستان بهبهان

10- رییس هیئت هنرهای رزمی و کونگ فو شهرستان بهبهان

توضیحات: با توجه به ممنوعیت کونگ فو در آن زمان مسابقات برگزار نمیشد یا اگر برگزار میگردید به شیوه سن شو بود و 6ماهی یا سالی  یک بار برگزار می گردید

 

مربیان فعال در شهرستان بهبهان که زیر نظر این جانب در هیئت فعالیت میکنند:

 

1-محسن فرهمندی                               سبک کونگ فو توآ

2-پیمان عبدالهی                                     جنگاوران کونگ فو

3-کمال زارع                                             سبک کونگ فو توآ

4-مهدی خندانی                                     مسئول سبک کونگ فوتوآ شهرستان

5-افشین اسدیان                                      مربی و داور درجه1 کونگ فو پرتوآ

6-بهنام قدیمی                                   سبک پرتوآ

7-خانم درخشان مفرد                           سبک جنگاوران

 

 

هنرجویان برتر:

 

1-مهدی طیبی

2-اسماعیل سمایلی

3-داوود نهایت                              هنرجوی برتر کونگ فو در فرم و مبارزه کشوری

4- روح الله قنواتی                          مربی پر توآ

5- محسن پناهیده                          مربی جنگاوران

6-محسن فرهمندی                        مربی پر توآ

7-شهیان داریوش خیاط                      مربی مطرح  حال حاظر استان خوزستان در رشته کاراته

8- داریوش قریب                              مربی سبک توآ

9-جواد الهامیان

10-محسن ملایای

11-رضا محمدی

هنرجویان ذکر شده که از زمانی که باشگاه تاسیس(1376) شد همراه با من بوده اند و در تمام امور با من همکاری داشته اند

 

 

هنرجویانی که تحت تعلیم اینجانب بوده و دارای مقام قهرمانی هستند(کشوری و استانی)

 

1-داوود نهایت

2- محمدمهدی(اشکان) بارونی نژاد

3-صابر سلیمان فر

4-سید حامد آتش دانه

5-حسن مطلوبی مهر

6-محمدرضا جلالی پور

 

هنرجویانی که هفت خط  را نزد اینجانب در مدت کوتاهی به اتمام رساندند

1-داوود نهایت    در 15 سالگی

2-مهدی طیبی

3- اسماعیل سمایلی

4- روح الله قنواتی

 

در پایان از همه کسانی که در این سال ها با بنده همکاری داشته کمال تشکر و قدردانی را دارم

 

1-آقای تهذیبی            رییس سابق کونگ فو استان خوزستان

2-آقای پورسدی           مسئول سابق سبک توآ استان خوزستان

3- آقای دباغ                    مسئول سبک جنگاوران

4- آقای منتظری                مسئول سبک پرتوآ استان خوزستان

5-آقای مهبا                      رییس تربیت بدنی در سال های گذشته

6- آقای اسماعیلی                رییس تربیت بدنی در سال های گذشته

7-آقای رضوان نسب              معاون ورزش و جوانان شهرستان بهبهان

8- آقای دکتروصلتی                 رییس اداره ورزش و جوانان شهرستان بهبهان

9-آقای آذرحزین                      دبیر فوتبال و معاون سابق اداره ورزش شهرستان بهبهان

10- آقای فرهاد زاده                رییس فعلی هیئت کونگ فو استان خوزستان

11- آقای حمیدی                       دبیر کونگ فو استان خوزستان

12-آقای جلالی                              مسئول سبک توآ استان خوزستان

13- برادران شکری(استاد حشمت-اصغر و نادر)

ودیگر کسانی که از قلم افتاده اند تشکر به عمل می آورم.

 

 

آموزش

1-کونگ فو توآ

2-کونگ فو پرتوآ

3-کونگ فو جنگاوران

4-مبارزات خیابانی

5-دفاع شخصی

6-سلاح های سرد(ناچیکو تکی و جفتی-چوب کوتاه و بلند-شمشیر-سانچیکو-تونفا جفتی و تکی)


آموزش به صورت عمومی و نیمه خصوصی و خصوصی تلفن تماس 09169728062

  • شهریار نهایت